Cisowianka
Historia Mille Miglia cz. 4

Historia Mille Miglia cz. 4

Rajd Mille Miglia miał też swoich wielkich przegranych. Ich uporczywe starania o to, by choć raz wygrać ten wyścig, budziły niemniejszy podziw niż wyczyny triumfatorów. Jednym z największych pechowców był Giuseppe Farina, który trzykrotnie ocierał się o zwycięstwo, ale za każdym razem ostatecznie zajmował drugą lokatę. Najbardziej przeżywał to w 1936 roku, gdy do zwycięzcy stracił zaledwie… 32 sekundy. Trzykrotnie z utratą szansy na zwycięstwo musiał też godzić się Argentyńczyk Juan Manuel Fangio. Argentyńczyk, który pięć razy sięgał po tytuł mistrza świata Formuły 1, Mille Miglia ukończył raz na trzecim i dwa razy na drugim miejscu. On z kolei najbardziej nie mógł przeboleć rajdu z 1953 roku, kiedy zwycięstwo odebrał mu młody elegancik Giannino Marzotto. Mającego wówczas zaledwie 25 lat młokosa starzy wyjadacze Mille Miglia nie traktowali jako groźnego konkurenta. I to nie tylko z racji wieku i nikłego doświadczenia w rajdach. Marzotto na starcie w Brescii wyglądał tak, jakby jechał na randkę, a nie na dwudniowy rajd. W eleganckim garniturze, śnieżnobiałej koszuli i niebieskim krawacie wyraźnie odróżniał się od ubranych w rajdowe uniformy zawodników. Na trasie też odróżniał się od reszty. Giannino, jadący Ferrari 340, pędził ze średnią prędkością 142 km/h i pokonał całą trasę w 10 godzin i 37 minut. Nie tylko zwyciężył, ale ustanowił też nowy rekord Mille Miglia.


Po raz drugi Fangio musiał przełknąć gorycz porażki w 1955 roku, kiedy w drodze po zwycięstwo wyprzedził go Brytyjczyk Stirling Moss. Argentyński mistrz kierownicy podjął przed startem zdumiewającą decyzję – postanowił pokonać rajd sam, bez wsparcia pilota. Pytany o to, dlaczego to robi, odpowiedział: "Każdy z nas tutaj to szaleniec, ale ja przynajmniej jestem szaleńcem odpowiedzialnym". Rezygnacja z nawigatora okazała się jednak poważnym błędem w obliczu tego, co miał w zanadrzu Moss i jego partner. Brytyjczyk na fotelu pilota posadził swojego przyjaciela Denisa Jenkinsona, dziennikarza i kierowcę rajdowego. Denis perfekcyjnie się do swojego zadania przygotował. Przed rajdem przejechał całą trasę i sporządził drobiazgowe notatki – kilometr po kilometrze zaznaczył każdy zakręt, hopkę, zwężenie drogi. Notatki przepisał na rulon papieru, włożył go do pudełka i potem w czasie rajdu podawał Mossowi precyzyjne informacje na temat tego, co czeka go na każdym kilometrze drogi. Genialny wynalazek Jenkinsona, który dziś jest powszechnie używany przez pilotów rajdowych, pozwolił Mossowi na szaleńczą nawet jak na standardy Mille Miglia jazdę. Brytyjczyk przejechał 1600-kilometrową trasę w zaledwie 10 godzin, 7 minut i 48 sekund, co oznacza, że jechał ze średnią prędkością 157, 6 km/h. Rekordu, który wtedy ustanowił, nikomu już nie udało się pobić. Jakim cudem Moss wykręcił taką średnią i ukończył wyścig w tak krótkim czasie, mimo że na jednym z etapów miał zderzenie z ciężarówką. Sekret wyjawił on sam. Przyznał, że nie zwalniał nawet wtedy, gdy na jezdni pojawiali… się przechodnie. Po prostu omijał ich jak tyczki podczas slalomu. Robili tak zresztą niemal wszyscy uczestnicy Mille Miglia. Herbert Linge, który wystartował w tej imprezie w 1954 roku jako pilot Hansa Herrmanna, wyznał po latach, że niewiele zabrakło, a obaj straciliby życie pod kołami rozpędzonego pociągu. Widząc zamykające się szlabany Hermann nie hamował tylko jeszcze dodał gazu, po czym razem z pilotem pochylili głowy i przemknęli pod zaporami. Ich Porsche 550 Spyder o włos prześliznęło się przed nadjeżdżającym pociągiem.

Ale nie zawsze brawurowe manewry kończyły się szczęśliwie. Do największej w historii Rajdu Tysiąca Mil tragedii doszło w 1957 roku. Drugiego dnia wyścigu, 12 maja, hiszpański markiz Alfonso de Portago stracił panowanie nad swoim rozpędzonym Ferrari i wpadł w grupę kibiców. Zginął na miejscu, życie stracił też jego pilot i dziewięć innych osób. Niedługo później pod Florencją wydarzyła się kolejna tragedia – z trasy wypadł Joseph Göttgens i w wyniku obrażeń zmarł tuż po przewiezieniu do szpitala. Rajdu nie przerwano, ale oba wypadki wstrząsnęły uczestnikami i organizatorami. Piero Taruffi, który zwyciężył w tamtej edycji wyścigu, kilka miesięcy później opublikował w jednej z gazet znamienny tekst "Powstrzymajcie nas, zanim znów kogoś zabijemy". On sam podjął już wówczas decyzję o zakończeniu kariery rajdowej, o co prosiła go żona, wstrząśnięta wypadkiem spowodowanym przez markiza de Portago. W rajdzie Mille Miglia nie wystartował już ani Taruffi, ani żaden inny rajdowiec. Władze Włoch uznały, że wyścig stał się zbyt niebezpieczny i zakazały organizowania kolejnych edycji.


Trzydzieści lat fenomenalnych zmagań kierowców rozgrywanych w przepięknych plenerach północnych Włoch sprawiło, że Mille Miglia stał się wydarzeniem, którym żyły miliony kochających wyścigi samochodowe ludzi. Szybko stało się jasne, że "najpiękniejszy wyścig świata" nie może tak po prostu zniknąć. Długo szukano formuły wskrzeszenia tej imprezy, aż w końcu 40 lat temu Rajd Tysiąca Mil powrócił jako wyścig dla kierowców zabytkowych samochodów sportowych. Trasa, jak dawniej, wiedzie z Brescii do Rzymu i z powrotem, ale kierowcy nie walczą już o jak najszybszy przejazd, ale o to, by kolejne etapy pokonywać w ściśle wyznaczonym czasie. Ale tak naprawdę liczy się udział, spotkanie z pasjonatami dawnych aut z całego świata, dotknięcie magii, którą 90 lat temu stworzyli czterej muszkieterowie z Brescii.







Czwarty etap rajdu, z Parmy do Brescii, zakończył jubileuszowe Mille Miglia 2017

Koniec pięknej przygody

Czwarty etap rajdu, z Parmy do Brescii, zakończył jubileuszowe Mille Miglia 2017

Najpiękniejszy Wyścig Świata, wraz z dwoma ekipami Perlage Team,  wystartował tradycyjnie z Viale Venezia w Bresci

Mille Miglia 2017 rozpoczęte!

Najpiękniejszy Wyścig Świata, wraz z dwoma ekipami Perlage Team, wystartował tradycyjnie z Viale Venezia w Bresci

Podział Eliota Zborowskiego tak jak trafny co do zasady, nie był jednak idealny ze względu na ilość reprezentowanych krajów i ograniczenia w rezerwacji kolorów...

Początek kolorowego świata jednobarwnych samochodów cz.2

Podział Eliota Zborowskiego tak jak trafny co do zasady, nie był jednak idealny ze względu na ilość reprezentowanych krajów i ograniczenia w rezerwacji kolorów...

Jak małżeństwo doskonałe...

Aston Martin & Mille Miglia

Jak małżeństwo doskonałe...

Wyścig Tysiąca Mil po wojnie.

Historia Mille Miglia cz. 3

Wyścig Tysiąca Mil po wojnie.

Już za niecałe 3 miesiące ponownie wystartuje „najpiękniejszy wyścig świata”

90 lat Mille Miglia!

Już za niecałe 3 miesiące ponownie wystartuje „najpiękniejszy wyścig świata”

Kawalkada najbardziej ekskluzywnych pojazdów zabytkowych świata późną nocą dotarła do Wiecznego Miasta

La grande storia

Kawalkada najbardziej ekskluzywnych pojazdów zabytkowych świata późną nocą dotarła do Wiecznego Miasta

Jakie gwiazdy w pięknych, zabytkowych samochodach będziemy mogli podziwiać w tym roku?

Mille Miglia już za 3dni!

Jakie gwiazdy w pięknych, zabytkowych samochodach będziemy mogli podziwiać w tym roku?

Jak zgłosić się do wyścigu? To nie jest wcale takie proste…

Start Mille Miglia coraz bliżej!

Jak zgłosić się do wyścigu? To nie jest wcale takie proste…

Wielki powrót The Red Arrow

Mille Miglia obecnie

Wielki powrót The Red Arrow

W trzecim etapie Mille Miglia 2017 uczestnicy stawili wysokim górom, krętym drogom i niestabilnej pogodzie

Trzeci dzień rywalizacji – pod górę!

W trzecim etapie Mille Miglia 2017 uczestnicy stawili wysokim górom, krętym drogom i niestabilnej pogodzie

Dzień przed startem MilleMiglia już tradycyjnie poświęcony jest uroczystemu plombowaniu samochodów na Piazza della Vittoria

Wszystkie oczy zwrócone na Brescię

Dzień przed startem MilleMiglia już tradycyjnie poświęcony jest uroczystemu plombowaniu samochodów na Piazza della Vittoria

Jak mawia mądrość ludowa marzenia nadają rzeczom nazwy, a światu kolory. Od tej tezy krok do kolejnej: a kolory nadają samochodom charakter.

Początek kolorowego świata jednobarwnych samochodów cz.1

Jak mawia mądrość ludowa marzenia nadają rzeczom nazwy, a światu kolory. Od tej tezy krok do kolejnej: a kolory nadają samochodom charakter.

Gdyby nie on James Bond nie miałby czym jeździć

Luis Zborowski

Gdyby nie on James Bond nie miałby czym jeździć

Czterej Muszkieterowie, Syn Diała i Człowiek z Lodu...

Historia Mille Miglia cz.2

Czterej Muszkieterowie, Syn Diała i Człowiek z Lodu...

Mille Miglia Storica 2016 zakończyło się w Gussago na przedmieściach Brescii.

Il gran finale!

Mille Miglia Storica 2016 zakończyło się w Gussago na przedmieściach Brescii.

Mille Miglia rozpoczęte! Uczestnicy w strugach deszczu przejechali z Brescii do Rimini.

La grande pioggia

Mille Miglia rozpoczęte! Uczestnicy w strugach deszczu przejechali z Brescii do Rimini.

Na legendę rajdu Mille Miglia poza najbardziej ekskluzywną selekcją samochodów sportowych świata wpływa jeszcze jedna rzecz – Włochy

Niezwykła Italia

Na legendę rajdu Mille Miglia poza najbardziej ekskluzywną selekcją samochodów sportowych świata wpływa jeszcze jedna rzecz – Włochy

Samochód to nie wszystko. Trzeba jeszcze przejechać trasę z Brescii do Rzymu i z powrotem lepiej niż pozostali

Jak wygrać Mille Miglia?

Samochód to nie wszystko. Trzeba jeszcze przejechać trasę z Brescii do Rzymu i z powrotem lepiej niż pozostali

Historia, szyk i emocje! Cisowianka Perlage została partnerem prestiżowego, międzynarodowego rajdu historycznych samochodów Mille Miglia

Perlage na Mille Miglia!

Historia, szyk i emocje! Cisowianka Perlage została partnerem prestiżowego, międzynarodowego rajdu historycznych samochodów Mille Miglia

W drugim etapie Mille Miglia 2017 kierowcy w swoich wspaniałych maszynach zmierzyli się z 600-kilometrową trasą i niespodziankami pogodowymi

Dzień drugi czyli wszytkie drogi prowadzą do Rzymu

W drugim etapie Mille Miglia 2017 kierowcy w swoich wspaniałych maszynach zmierzyli się z 600-kilometrową trasą i niespodziankami pogodowymi

Fiera di Brescia otwiera swoje drzwi dla setek zabytkowych aut

Dwa dni przed startem

Fiera di Brescia otwiera swoje drzwi dla setek zabytkowych aut

Unikatowość: z czym ją jeść i dlaczego popijać Perlage.

Samochody unikatowe

Unikatowość: z czym ją jeść i dlaczego popijać Perlage.

W Mille Miglia 2017 kibicować będziemy dwóm ekipom reprezentującym Perlage Team

Perlage Team powiększa się

W Mille Miglia 2017 kibicować będziemy dwóm ekipom reprezentującym Perlage Team

Od pasji do prestiżu czyli jak narodziła się legenda

Historia Mille Miglia cz.1

Od pasji do prestiżu czyli jak narodziła się legenda

Trzeci etap, z Rzymu do Parmy, był najtrudniejszy z wszystkich ale zarazem najbardziej malowniczy

Il grande sole

Trzeci etap, z Rzymu do Parmy, był najtrudniejszy z wszystkich ale zarazem najbardziej malowniczy

Na jeden dzień przed startem najpiękniejszego wyścigu świata

La grande bellezza

Na jeden dzień przed startem najpiękniejszego wyścigu świata

Jeśli komuś wydaje się, że w latach 1927-57 jeżdżono wolno jest w dużym błędzie

Rekordy Mille Miglia

Jeśli komuś wydaje się, że w latach 1927-57 jeżdżono wolno jest w dużym błędzie

Jak powstał najpiękniejszy wyścig świata?

Historia Mille Miglia

Jak powstał najpiękniejszy wyścig świata?


Do góry