Cisowianka
Historia Mille Miglia cz.2

Historia Mille Miglia cz.2

I tak 27 marca 1927 roku, równo cztery miesiące po tym, jak Mazzotti, Maggi, Castagneto i Canestrini obmyślili szczegóły nowego wyścigu, ruszył pierwszy Rajd Tysiąca Mil. Na linii startu przy Viale Venezia w Brescii stanęło 77 załóg. O godzinie 8 rano Renzo Castagneto machnął chorągiewką i kierowcy popędzili w stronę Rzymu. Wśród nich był jeden z pomysłodawców rajdu Aymo Maggi, który usiadł za kierownicą sportowej Isotty Fraschini Tipo 8A. Obok niego na fotelu pilota siedział Bindo Maserati, inżynier i współwłaściciel raczkującej wtedy fabryki sportowych aut. Maggi do rywalizacji na trasie z Brescii do Rzymu i z powrotem przystępował w roli faworyta. Miał świetne auto, świetnego pilota i mnóstwo sukcesów na koncie. Rok 1926 był dla niego bardzo udany – zwyciężył w Circuito del Garda, w Grand Prix Rzymu i w Pucharze Etny. Miał więc powody sądzić, że na mecie Mille Miglia zamelduje się jako pierwszy. Przeliczył się jednak, bo nie docenił tego, że wyścig, którego był współautorem, jest rzeczywiście inny niż wszystkie. Na metę w rodzinnej Brescii dotarł dopiero na siódmym miejscu. Pierwszą edycję Rajdu Tysiąca Mil wygrał Ferdinando Minoia (ten sam, który cztery lata później został pierwszym w historii zwycięzcą Samochodowych Mistrzostw Europy). 43-letni wówczas "Nando" pokonał trasę w 21 godzin, co oznacza, że jechał ze średnią prędkością 77 km/h. Mało rajdowe tempo? Dziś większość z nas rozwija większą prędkość w drodze do pracy? Owszem, ale warto pamiętać, że Minoia utrzymał takie tempo przez 1600 kilometrów krętych dziurawych dróg, na których odbywał się normalny ruch, a jego OM 665 Superba nie miał pasów bezpieczeństwa, wspomagania kierownicy ani amortyzatorów, a opony miał niewiele szersze od tych, które dzisiaj są stosowane w rowerach.

Ale triumfatorami pierwszego Mille Miglia byli przede wszystkim młodzi pomysłodawcy tego rajdu. Czterej muszkieterowie, jak ich nazywano, nie musieli już nikogo przekonywać do swojej imprezy. Włosi pokochali ich wyścig, ekscytowali się tym, że mogli podziwiać zmagania kierowców siedząc w oknach swoich domów. A gdy po pierwszej edycji pełen uznania i pochwał list przysłał organizatorom sam Benito Mussolini, stało się jasne, że Mille Miglia na stałe zagości w kalendarzu najważniejszych imprez motoryzacyjnych Europy i co roku będzie przyciągać spragnionych adrenaliny i sławy rajdowców.

W 1930 roku Campari nie miał już jednak okazji śpiewać kibicom w Brescii. Gdy po niespełna 17 godzinach dotarł na metę, dowiedział się, że jest dopiero trzeci, a tłum od ponad pół godziny wiwatował już na cześć Tazio Nuvolariego, który nie tylko wygrał rajd, ale przejechał całą trasę ze średnią prędkością ponad 100 km/h. Wyścig Mille Miglia miał nowy rekord i nowego bohatera, a Włochy nowego idola. Dla Nuvolariego, który zaledwie dwa lata wcześniej zaczął się ścigać w rajdach, triumf w Mille Miglia był wstępem do wielkiej kariery. I choć potem wygrywał wiele prestiżowych wyścigów, na czele z Samochodowymi Mistrzostwami Europy w 1932 roku i 24-godzinnym Le Mans w 1933 roku, to do końca życia miał ogromny sentyment do "Czerwonej Strzałki". Na starcie w Brescii stawał wielokrotnie i za każdym razem jego nazwisko wymieniano w gronie faworytów do zwycięstwa. Nivola, jak go pieszczotliwie nazywano, pierwsze miejsce zajął jeszcze tylko raz, w siódmej edycji Rajdu Tysiąca Mil, ale nawet gdy przegrywał, cieszył się uwielbieniem kibiców. Jeździł brawurowo, widowiskowo, nie przejmował się stłuczkami czy awariami i jeśli tylko po kraksie jego auto było w stanie ruszyć z miejsca, kontynuował wyścig. Szaleńczy styl jazdy sprawił, że Nuvolari określany był mianem "Człowieka, który nie zna strachu" lub, bardziej dosadnie, "Synem diabła". Emocje kibiców rozpalały jego pojedynki z dwoma innymi legendami Mille Miglia – Achille Varzim i Clemente Biondettim. Ten pierwszy był zupełnym przeciwieństwem narwanego Nivoli, zawsze chłodny, opanowany z kamienną twarzą zachowywał się tak, jakby zwycięstwo było ostatnią rzeczą, na jakiej mu zależało. W 1934 roku "Człowiek z lodu", bo taki przydomek nosił Varzi, doprowadził Nuvolariego do szewskiej pasji tym, że zameldował się na mecie o zaledwie osiem minut wcześniej i pozbawił go szans na trzecie zwycięstwo w Mille Miglia. Achille zrewanżował się tym samym za rajd sprzed czterech lat, kiedy nie był w stanie pokonać Nivoli i musiał się zadowolić drugim miejscem

Historia Mille Miglia cz.2 2






Czwarty etap rajdu, z Parmy do Brescii, zakończył jubileuszowe Mille Miglia 2017

Koniec pięknej przygody

Czwarty etap rajdu, z Parmy do Brescii, zakończył jubileuszowe Mille Miglia 2017

Najpiękniejszy Wyścig Świata, wraz z dwoma ekipami Perlage Team,  wystartował tradycyjnie z Viale Venezia w Bresci

Mille Miglia 2017 rozpoczęte!

Najpiękniejszy Wyścig Świata, wraz z dwoma ekipami Perlage Team, wystartował tradycyjnie z Viale Venezia w Bresci

Podział Eliota Zborowskiego tak jak trafny co do zasady, nie był jednak idealny ze względu na ilość reprezentowanych krajów i ograniczenia w rezerwacji kolorów...

Początek kolorowego świata jednobarwnych samochodów cz.2

Podział Eliota Zborowskiego tak jak trafny co do zasady, nie był jednak idealny ze względu na ilość reprezentowanych krajów i ograniczenia w rezerwacji kolorów...

Jak małżeństwo doskonałe...

Aston Martin & Mille Miglia

Jak małżeństwo doskonałe...

Wielcy przegrani, dramatyczne wydarzenia i decyzja o zakończeniu rywalizacji

Historia Mille Miglia cz. 4

Wielcy przegrani, dramatyczne wydarzenia i decyzja o zakończeniu rywalizacji

Już za niecałe 3 miesiące ponownie wystartuje „najpiękniejszy wyścig świata”

90 lat Mille Miglia!

Już za niecałe 3 miesiące ponownie wystartuje „najpiękniejszy wyścig świata”

Kawalkada najbardziej ekskluzywnych pojazdów zabytkowych świata późną nocą dotarła do Wiecznego Miasta

La grande storia

Kawalkada najbardziej ekskluzywnych pojazdów zabytkowych świata późną nocą dotarła do Wiecznego Miasta

Jakie gwiazdy w pięknych, zabytkowych samochodach będziemy mogli podziwiać w tym roku?

Mille Miglia już za 3dni!

Jakie gwiazdy w pięknych, zabytkowych samochodach będziemy mogli podziwiać w tym roku?

Jak zgłosić się do wyścigu? To nie jest wcale takie proste…

Start Mille Miglia coraz bliżej!

Jak zgłosić się do wyścigu? To nie jest wcale takie proste…

Wielki powrót The Red Arrow

Mille Miglia obecnie

Wielki powrót The Red Arrow

W trzecim etapie Mille Miglia 2017 uczestnicy stawili wysokim górom, krętym drogom i niestabilnej pogodzie

Trzeci dzień rywalizacji – pod górę!

W trzecim etapie Mille Miglia 2017 uczestnicy stawili wysokim górom, krętym drogom i niestabilnej pogodzie

Dzień przed startem MilleMiglia już tradycyjnie poświęcony jest uroczystemu plombowaniu samochodów na Piazza della Vittoria

Wszystkie oczy zwrócone na Brescię

Dzień przed startem MilleMiglia już tradycyjnie poświęcony jest uroczystemu plombowaniu samochodów na Piazza della Vittoria

Jak mawia mądrość ludowa marzenia nadają rzeczom nazwy, a światu kolory. Od tej tezy krok do kolejnej: a kolory nadają samochodom charakter.

Początek kolorowego świata jednobarwnych samochodów cz.1

Jak mawia mądrość ludowa marzenia nadają rzeczom nazwy, a światu kolory. Od tej tezy krok do kolejnej: a kolory nadają samochodom charakter.

Gdyby nie on James Bond nie miałby czym jeździć

Luis Zborowski

Gdyby nie on James Bond nie miałby czym jeździć

Wyścig Tysiąca Mil po wojnie.

Historia Mille Miglia cz. 3

Wyścig Tysiąca Mil po wojnie.

Mille Miglia Storica 2016 zakończyło się w Gussago na przedmieściach Brescii.

Il gran finale!

Mille Miglia Storica 2016 zakończyło się w Gussago na przedmieściach Brescii.

Mille Miglia rozpoczęte! Uczestnicy w strugach deszczu przejechali z Brescii do Rimini.

La grande pioggia

Mille Miglia rozpoczęte! Uczestnicy w strugach deszczu przejechali z Brescii do Rimini.

Na legendę rajdu Mille Miglia poza najbardziej ekskluzywną selekcją samochodów sportowych świata wpływa jeszcze jedna rzecz – Włochy

Niezwykła Italia

Na legendę rajdu Mille Miglia poza najbardziej ekskluzywną selekcją samochodów sportowych świata wpływa jeszcze jedna rzecz – Włochy

Samochód to nie wszystko. Trzeba jeszcze przejechać trasę z Brescii do Rzymu i z powrotem lepiej niż pozostali

Jak wygrać Mille Miglia?

Samochód to nie wszystko. Trzeba jeszcze przejechać trasę z Brescii do Rzymu i z powrotem lepiej niż pozostali

Historia, szyk i emocje! Cisowianka Perlage została partnerem prestiżowego, międzynarodowego rajdu historycznych samochodów Mille Miglia

Perlage na Mille Miglia!

Historia, szyk i emocje! Cisowianka Perlage została partnerem prestiżowego, międzynarodowego rajdu historycznych samochodów Mille Miglia

W drugim etapie Mille Miglia 2017 kierowcy w swoich wspaniałych maszynach zmierzyli się z 600-kilometrową trasą i niespodziankami pogodowymi

Dzień drugi czyli wszytkie drogi prowadzą do Rzymu

W drugim etapie Mille Miglia 2017 kierowcy w swoich wspaniałych maszynach zmierzyli się z 600-kilometrową trasą i niespodziankami pogodowymi

Fiera di Brescia otwiera swoje drzwi dla setek zabytkowych aut

Dwa dni przed startem

Fiera di Brescia otwiera swoje drzwi dla setek zabytkowych aut

Unikatowość: z czym ją jeść i dlaczego popijać Perlage.

Samochody unikatowe

Unikatowość: z czym ją jeść i dlaczego popijać Perlage.

W Mille Miglia 2017 kibicować będziemy dwóm ekipom reprezentującym Perlage Team

Perlage Team powiększa się

W Mille Miglia 2017 kibicować będziemy dwóm ekipom reprezentującym Perlage Team

Od pasji do prestiżu czyli jak narodziła się legenda

Historia Mille Miglia cz.1

Od pasji do prestiżu czyli jak narodziła się legenda

Trzeci etap, z Rzymu do Parmy, był najtrudniejszy z wszystkich ale zarazem najbardziej malowniczy

Il grande sole

Trzeci etap, z Rzymu do Parmy, był najtrudniejszy z wszystkich ale zarazem najbardziej malowniczy

Na jeden dzień przed startem najpiękniejszego wyścigu świata

La grande bellezza

Na jeden dzień przed startem najpiękniejszego wyścigu świata

Jeśli komuś wydaje się, że w latach 1927-57 jeżdżono wolno jest w dużym błędzie

Rekordy Mille Miglia

Jeśli komuś wydaje się, że w latach 1927-57 jeżdżono wolno jest w dużym błędzie

Jak powstał najpiękniejszy wyścig świata?

Historia Mille Miglia

Jak powstał najpiękniejszy wyścig świata?


Do góry